מנצחים את הפחד - חרדת בחינות
התערבות קבוצתית בגישת cbt להתמודדות עם החרדה מבחינות ומכישלון, המחזקת את תחושת המסוגלות העצמית והערך העצמי בדרך להצלחה.
למידע נוסף על התכנית ניתן ליצור איתנו קשר:
מפגש 1 - פתיחה: הכרות, אמון
מוטיבציה לשינוי
- הכרות - ראשונית
- חוזה קבוצתי - ציפיות
- תרגילים להעלאת מודעות: ניהול זמן, מד לחץ וחרדה, "בחן את עצמך" על חרדת מבחנים
- טעימה: טכניקת התמודדות
- נירמול, מבט להמשך ומבנה המפגשים
מפגש 2
הבנה מה הוא לחץ
- הכרות – מעמיקה
- חזרה על החוזה להטמעה
- לחץ:
תרגילי המחשה
ניתוח תגובות ונירמול
הבנת המושג
סרטון "לחץ כידיד" - שיח ראשוני – התמודדות
מפגש 3
מה המבחן עושה לי?
- מבחן – מה כל כך מפחיד?
- מדוע סיטואציית מבחן מלחיצה?
- תרגיל "מה יקרה אם?"
- נירמול, ניתוח, עיבוד, תובנות
- מעגלי שליטה והשפעה
מפגש 4
התמודדות עם לחץ – גש"ר מאח"ד
- מה *כן* עובד לי?
- מיון וניתוח לפי גשר מאחד
- תובנות המודל: הרחבת המשאבים, גיוון המשאבים
מפגש 5
הכ(קו)ל בראש!
- סיפור הפיל
- תרגילי פרשנות
- מודל אפר"ת
- מעגל לחץ – תגובה
- זיהוי מחשבות תוקעות
- הפנינג משפטי השראה
מפגש 6
כוחות וחזקות
- זיהוי חזקות אישיות
- מינוף הכוחות שלי
- דיבור עצמי מיטיב
- תמונת מצב עתידית – חזון אישי
מפגש 7
איך לומדים למבחן?
- טיפים: איסוף ידע משותף
- אסטרטגיות למידה
- ציר הזמן- לפני, תוך כדי ואחרי
- מודל זמ"ן הצלח"ה
מפגש 8
מ - 100 ל- 0
- טכניקות וויסות והרפיה
- תרגילי לחץ והפחתת לחץ
- מודל עש"ן ד"ק
מפגש 9
ניהול זמן
- תרגילי ניהול זמן
- זיהוי "זוללי זמן"
- טכניקות ניהול זמן – כללי
- טכניקות ניהול זמן – במבחן
מפגש 10
עומדים במבחן!
- "בחן את עצמך" – מה עברתי בתהליך וזיהוי נקודות לשימור ושיפור
- מה קשה לי – מול – מה עוזר לי
- ניתוח מקרים לאור מודלים שנלמדו בסדנה
- חיים מאוזנים להתמודדות יעילה יותר: שינה, תזונה, פעילות, הפסקות
מפגש 11
עוברים את זה ביחד
- לוח טיפים – מה עובד לי?
- איסוף טכניקות למידה למבחן
- איסוף טכניקות ביצוע מבחן
- איסוף טכניקות הפחתת לחץ וחרדה
- אמונות מחזקות – דיבור פנימי
מפגש 12
סיכום ופרידה
- צידה לדרך
- סיכום ומשוב אישי וקבוצתי במספר שלבים
- פרגון הדדי: סליחה, בבקשה, תודה
פרטים נוספים
חרדת מבחנים אינה תלויה ברמת ההישגים הלימודיים וקיימת בכל האופנים – החל מתלמידים המתקשים או הסובלים מלקויות למידה שונות, ועד תלמידים מצטיינים שבקיאים בחומר הנלמד, כל עוד הם לא במבחן.
תלמידים המתמודדים עם חרדת מבחנים סובלים ממחשבות טורדניות ואובססיביות המעוררות חרדה על שלל תסמיניה. תכנית "מנצחים את הפחד" מבוססת על התערבות בגישת CBT ומטרתה לחזק את הערך העצמי והמסוגלות, ולהקנות לתלמידים כלים ומיומנויות להתמודדות עם חרדה מבחינות הכוללת מרכיבים רגשיים, פיזיולוגיים והתנהגותיים.
מטרת התהליך היא לעזור לתלמיד לייצר שינוי בפרשנויות ובדרכי החשיבה, אשר יקדמו אותו לעבר תחושת מסוגלות עצמית וערך עצמי בדרך להצלחה.
התכנית מותאמת לגילאי יסודי, חטיבה ותיכון. המחנכות יוכלו לקבל מערך סדנאי לטובת איתור תלמידים מתאימים לקבוצה של עד 15 משתתפים.
מה בתכנית?
התהליך כולל 10- 15 מפגשים בני שעה וחצי ויעסוק בתכנים הבאים:
- מיפוי מקורות לחץ בחיי התלמיד, הגדרת המושג לחץ והסבר פסיכו-חינוכי על הגורמיםלחרדת בחינות
- הבנת המושג חרדה, שונות בתגובות ולמידת המודל הקוגנטיבי – התנהגותי
- בניית תהליך מקדם לתלמיד המבוסס על מודל אפר"ת
- הקניית כלים ומיומנויות לניהול זמן וניהול משימות כולל תרגול
- למידת טכניקות ויסות והרגעה עצמית, תרגול והטמעה
ניתן לדייק ולערוך את התכנית באופן גמיש לאורך השנה בהתאם לצורך, על ידי צוות מפתחי התוכן המקצועי של התכנית
نتغلب على الخوف من الامتحانات
تدخل جماعي في نهج العلاج السلوكي المعرفي (CBT) للتعامل مع اختبار القلق والفشل ، مما يعزز الشعور بالكفاءة واحترام الذات في طريق النجاح.
תכנית יסודי
תכנית על-יסודי
מפגש 1 - פתיחה: הכרות, אמון
מוטיבציה לשינוי
- הכרות - ראשונית
- חוזה קבוצתי - ציפיות
- תרגילים להעלאת מודעות: ניהול זמן, מד לחץ וחרדה, "בחן את עצמך" על חרדת מבחנים
- טעימה: טכניקת התמודדות
- נירמול, מבט להמשך ומבנה המפגשים
מפגש 2
הבנה מה הוא לחץ
- הכרות – מעמיקה
- חזרה על החוזה להטמעה
- לחץ:
תרגילי המחשה
ניתוח תגובות ונירמול
הבנת המושג
סרטון "לחץ כידיד" - שיח ראשוני – התמודדות
מפגש 3
מה המבחן עושה לי?
- מבחן – מה כל כך מפחיד?
- מדוע סיטואציית מבחן מלחיצה?
- תרגיל "מה יקרה אם?"
- נירמול, ניתוח, עיבוד, תובנות
- מעגלי שליטה והשפעה
מפגש 4
התמודדות עם לחץ – גש"ר מאח"ד
- מה *כן* עובד לי?
- מיון וניתוח לפי גשר מאחד
- תובנות המודל: הרחבת המשאבים, גיוון המשאבים
מפגש 5
הכ(קו)ל בראש!
- סיפור הפיל
- תרגילי פרשנות
- מודל אפר"ת
- מעגל לחץ – תגובה
- זיהוי מחשבות תוקעות
- הפנינג משפטי השראה
מפגש 6
כוחות וחזקות
- זיהוי חזקות אישיות
- מינוף הכוחות שלי
- דיבור עצמי מיטיב
- תמונת מצב עתידית – חזון אישי
מפגש 7
איך לומדים למבחן?
- טיפים: איסוף ידע משותף
- אסטרטגיות למידה
- ציר הזמן- לפני, תוך כדי ואחרי
- מודל זמ"ן הצלח"ה
מפגש 8
מ - 100 ל- 0
- טכניקות וויסות והרפיה
- תרגילי לחץ והפחתת לחץ
- מודל עש"ן ד"ק
מפגש 9
ניהול זמן
- תרגילי ניהול זמן
- זיהוי "זוללי זמן"
- טכניקות ניהול זמן – כללי
- טכניקות ניהול זמן – במבחן
מפגש 10
עומדים במבחן!
- "בחן את עצמך" – מה עברתי בתהליך וזיהוי נקודות לשימור ושיפור
- מה קשה לי – מול – מה עוזר לי
- ניתוח מקרים לאור מודלים שנלמדו בסדנה
- חיים מאוזנים להתמודדות יעילה יותר: שינה, תזונה, פעילות, הפסקות
מפגש 11
עוברים את זה ביחד
- לוח טיפים – מה עובד לי?
- איסוף טכניקות למידה למבחן
- איסוף טכניקות ביצוע מבחן
- איסוף טכניקות הפחתת לחץ וחרדה
- אמונות מחזקות – דיבור פנימי
מפגש 12
סיכום ופרידה
- צידה לדרך
- סיכום ומשוב אישי וקבוצתי במספר שלבים
- פרגון הדדי: סליחה, בבקשה, תודה