תכנית מחרום לשגרה
MY STORY- זה לא כל הסיפור
מס׳ בגפן:
31553
בני נוער נמצאים במרבית היום במדיה החברתית, וחווים את גיל ההתבגרות דרך המסכים וה "story" מטרת התוכנית היא קידום רווחתם הנפשית של בני הנוער, מתן כלים לביטוי עצמי והתנהלות רגשית, סיוע בהתמודדות עם אתגרי גיל ההתבגרות, אימוץ של ראיה ביקורתית על המתרחש במדיות השונות, וכן מניעת התנהגויות סיכון.
למידע נוסף על התכנית ניתן ליצור איתנו קשר:
יצירת קשר
סילבוס יסודי
סילבוס על-יסודי
סילבוס התכנית
מפגש 1 - הקבוצה ואני
יצירת אמון ומרחב בטוח בקבוצה לשיתוף והשתתפות
- הכרות מעמיקה בקבוצה בעזרת הספר "פילים לא מתקבלים"
- אבחון מצב המשתתפים אל מול המדיה: כמה שעות ביום במסך וברשתות? מה הרגלי הצפיה?
- תרגיל ושיח: איומים והזדמנויות בעולם הניו מדיה: זריעת הבנת הצורך במודעות והתמודדות
- בניית חוזה קבוצתי ותיאום ציפיות
- שאלון עצמי: מי אני? זהות עצמית, הכרות עם עצמי- בציור ויצירה
מפגש 2 - לפגוש את עצמי
הכנת הקרקע לתהליך שינוי על ידי מיקוד פנימי והכתבת קול חיובי בקבוצה
- הכרות מעמיקה2#: תרגיל "שעון פגישות" בגרסת האייפון (שאלות שיח מותאמות גיל)
- זיהוי כוחות בעצמי- במשחק וכתיבה
- שיח חוזקות – הרחבת הכוחות: בעזרת כרטיסי רגשות
- מה מניע אותי?
- כתיבה/ ציור חזון אישי- הסטורי שלי
- השפעות שליליות וחיוביות לעולם המסכים: מה זה עושה לי, לנו?
מפגש 3 - החברה ואני
הצפת הנושא, אבחון המשתתפים, יצירת שיח מנרמל על תפיסות חברתיות ומעמדות בחברה
- מקומי בחברה – משחקים לשיקוף ושיח על מעמדות, תחרות, לחץ חברתי
- ציפיות שלי מהחברה ושל החברה ממני
- קהילה פיזית וקהילה וירטואלית: הבנת המושגים, הבנת ההבדלים, לאילו קהילות וירטואליות אני שייך?
- מה נעשה מאחורי המקלדת שלא נעשה פנים אל פנים?
- מה קורה לי כש... הצגה ושיח על סימולציות של סיטואציות חברתיות מחוץ ובתוך המדיה
מפגש 4 - עולם מקביל
הבנת הפסיכולוגיה מאחורי הרשתות החברתיות: המניפולציות והאלגוריתם
- איך זה עובד?
- מאפיין "תיבת התהודה": משחקים להבנת המושגים
- האלגוריתם – "האח הגדול"
- למה זה כל כך ממכר? בין סקרנות למציצנות.
- עד כמה החיים במדיה שונים מהמציאות, אם בכלל?
- כללים לצפיה ביקורתית: התנסות בצפיה וניתוח קבוצתי
מפגש 5 - גבולות ואני
שיח קבוצתי מעמיק על מוגנות
- סוגי גבולות – פנימי וחיצוני
- חוקי הג'ונגל – כללים ונורמות חברתיות כתובות ולא כתובות, גלויות וסמויות - ברשתות: באמצעות משחק וסיפור
- פריצת גבולות ותוצאות: הצגת דילמות עם סיום שונה
- תרגילי הצבת גבול, שיח ועיבוד
מפגש 6 - גיבורי מקלדת
שיח על בריונות ברשת, טוקבקים פוגעניים, מוגנות ומה ניתן לעשות
- למה נכתוב טוקבק שבחיים לא נאמר מול הפנים?
- דפוסים ותגובות אוטומטיות – תרגיל לזיהוי, שיח עיבוד
- שומרי סף ברשת: הבנת התפקיד, סימולציות
- הכרות עם קווי הסיוע – מוקד 105 וכן שרותים נוספים בקהילה
- הכנת "קמפיין" לכיתה/בי"ס נגד בריונות רשת
מפגש 7 - מציאות מדומה
שיח על האמת והשקר שבפילטרים ובחיי הרשת
- משפיעני רשת – הבנת התופעה
- קריאת טקסטים על הפער בין הרשת למציאות
- משחק זיהוי דמויות עם ובלי פילטר
- קנאה חיובית וקנאה שלילית – הקניית גישה בריאה למציאות המדומה
- איך מזהים אמת ברשת? למידת כללים מעשיים.
מפגש 8 - מאחורי המסך
הבנה מעמיקה יותר על עולם המדיה בכלל והמדיה החברתית בפרט – ידע הוא כח! ולמידת מיומנויות תקשורת מותאמות
- איך מייצרים תוכן? צייד הסיפורים והרגעים
- האם התוכן ברשת הוא "בחינם"? מי הלקוח, מי המוכר ומה המוצר?
- מערכות יחסים משני צידי המסך
- תקשורת דיגיטלית או אנושית – למידת מיומנויות תקשורת: בשיחה ובכתיבה, שיח באימוג'ים בלבד וב"שפת הדיגיטל".
- תרגילים מתחום הפוטותרפיה: יצירת ויזואל לביטוי עצמי
מפגש 9 - לחץ ה FOMO
לומדים ומתנסים בכך שיש חיים גם בלי המסך.
- חרדת ההחמצה: FOMO - Fear of Missing Out
- להשאיר את הנייד בצד: לאמץ דרך חיים בריאה לצד הנייד / המסך
- צמצום התלות בנייד (שעון יד, יומן פיזי, שעון מעורר ישן)
- אימוץ הרגלים: לא ישנים עם הניד ביד, אפליקציית הגבלת זמן צריכה, לא צופים לפני השינה, הגדרת זמן מראש.
מפגש 10 - לכתוב את הסטורי שלי - סיכום התהליך ופרידה
הטמעת תובנות, חווית פרידה מיטבית: חיזוק הזהות העצמית, גיבוש ראיית עתיד, למידה כיצד לנצל את הרשתות (אינסטגרם בעיקר) לביטוי עצמי
- איך הייתי רוצה שיתפסו אותי, שיכירו אותי, איזו דמות אני ברשתות?
- האם המקום שלי בחברה שונה בין מעגלים חברתיים שונים? כמו כיתה, תנועת נוער, משפחה? אילו "דמויות" יש בי? איזו דמו הייתי רוצה להיות ובאיזה מקום חברתי?
- ראיית הטוב בעצמי: יכולת לקבל את עצמי, לסלוח לעצמי ולהבין שהחיים לצד המסך הם התמודדות מתמשכת
- רטרוספקטיבה על החזון האישי שנכתב במפגש 2, כתיבה מחדש
- רפלקציה על התהליך וחזרה על תכנים מרכזיים
- איסוף כוחות וחוזקות בעצמי ובקבוצה
- תרגיל פרידה: תודה, בבקשה, סליחה
- משוב
סילבוס יסודי
סילבוס על-יסודי
סילבוס התכנית
מפגש 1 - הקבוצה ואני
יצירת אמון ומרחב בטוח בקבוצה לשיתוף והשתתפות
- הכרות מעמיקה בקבוצה
- אבחון מצב המשתתפים אל מול המדיה: כמה שעות ביום במסך וברשתות?
- תרגיל ושיח: איומים והזדמנויות בעולם הניו מדיה: זריעת הבנת הצורך בתהליך
- בניית חוזה קבוצתי ותיאום ציפיות
- שאלון עצמי: מי אני? זהות עצמית, האם יש לי זהות שונה ברשתות השונות?
מפגש 2 - לפגוש את עצמי
הכנת הקרקע לתהליך שינוי על ידי מיקוד פנימי והכתבת קול חיובי בקבוצה
- הכרות מעמיקה 2: תרגיל "שעון פגישות" בגרסת האייפון (שאלות שיח מותאמות גיל)
- זיהוי כוחות בעצמי
- שיח חוזקות – הרחבת הכוחות
- מה מניע אותי?
- רקע על תפיסת האימון והרציונל בכתיבת חזון אישי, כתיבת חזון אישי - הסטורי שלי
- השפעות שליליות וחיוביות לעולם הרשתות
מפגש 3 - החברה ואני
הצפת הנושא, אבחון המשתתפים, יצירת שיח מנרמל על תפיסות חברתיות ומעמדות בחברה
- מקומי בחברה – מעמדות, תחרות, לחץ
- ציפיות שלי מהחברה ושל החברה ממני
- "החברה המושלמת" – תרגיל בכתיבה יוצרת
- קהילה פיזית וקהילה וירטואלית, לאילו קהילות וירטואליות אני שייך?
- שיח בנושא הצורך בלייקים ואישור - למה בכל לשתף ברשתות?
מפגש 4 - עולם מקביל
הבנת הפסיכולוגיה מאחורי הרשתות החברתיות: המניפולציות והאלגוריתם
- איך זה עובד?
- מאפיין "תיבת התהודה"
- האלגוריתם – "האח הגדול" – מה המניע מאחורי זה?
- למה זה כל כך ממכר? בין סקרנות למציצנות
- עד כמה החיים ברשת שונים מהמציאות, אם בכלל.?
מפגש 5 - גבולות ואני
שיח קבוצתי מעמיק על מוגנות
- סוגי גבולות – פנימי וחיצוני: דגש על גבולות פנימיים - שליטה עצמית ואחריות על התוכן שאני צורך, זמן המסך שלי והתוכן שאני מעביר ומייצר.
- חוקי הג'ונגל – כללים ונורמות חברתיות כתובות ולא כתובות, גלויות וסמויות ברשתות
- פריצת גבולות ותוצאות
- תרגילי הצבת גבול, שיח ועיבוד
מפגש 6 - גיבורי מקלדת
שיח על בריונות ברשת, טוקבקים פוגעניים, מוגנות ומה ניתן לעשות
- למה נכתוב טוקבק שבחיים לא נאמר מול הפנים?
- דפוסים ותגובות אוטומטיות – תרגיל לזיהוי, שיח עיבוד
- שומרי סף ברשת: הבנת התפקיד, סימולציות
- שיתוף בסיפורי אובדנות ואסונות בעקבות בריונות ברשת: הכרות עם קווי הסיוע – מוקד 105 וכן שרותים נוספים בקהילה
7 - מציאות מדומה
שיח על האמת והשקר שבפילטרים ובחיי הרשת
- משפיעני רשת – הבנת התופעה
- קריאת טקסטים על הפער בין הרשת למציאות
- קנאה חיובית וקנאה שלילית – הקניית גישה בריאה למציאות המדומה
- איך מזהים אמת ברשת? למידת כללים מעשיים
מפגש 8 - מאחורי המסך
- איך מייצרים תוכן? צייד הסיפורים והרגעים
- האם התוכן ברשת הוא "בחינם"? מי הלקוח, מי המוכר ומה המוצר?
- מערכות יחסים משני צידי המסך: תקשורת דיגיטלית או אנושית – למידת מיומנויות תקשורת
- התנסות ביצירת תוכן לרשתות
- תרגילים מתחום הפוטותרפיה: יצירת ויזואל לביטוי עצמי, התנסות מעשית בהעלאת סטורי שעונה לערכים שלי ולצרכים שלי
מפגש 9 - לחץ ה FOMO
לומדים ומתנסים בכך שיש חיים גם בלי המסך.
- חרדת ההחמצה: FOMO - Fear of Missing Out
- להשאיר את הנייד בצד: לאמץ דרך חיים בריאה לצד הנייד
- צמצום התלות בנייד (שעון יד, יומן פיזי, שעון מעורר ישן)
- אימוץ הרגלים: לא ישנים עם הניד ביד, אפליקציית הגבלת זמן צריכה ועוד.
מפגש 10 - לכתוב את הסטורי שלי: סיכום התהליך ופרידה
הטמעת תובנות, חווית פרידה מיטבית
- חיזוק הזהות העצמית, גיבוש ראיית עתיד, למידה כיצד לנצל את הרשתות (אינסטגרם בעיקר) לביטוי עצמי
- איך הייתי רוצה שיתפסו אותי, שיכירו אותי, איזו דמות אני ברשתות?
- רטרוספקטיבה על החזון האישי שנכתב במפגש 2, כתיבה מחדש
- ֿראיית הטוב בעצמי
- רפלקציה על התהליך וחזרה על תכנים מרכזיים
- איסוף כוחות וחוזקות בעצמי ובקבוצה
- תרגיל פרידה: תודה, בבקשה, סליחה
- משוב
גכעגיכי
תכנית יסודי
תכנית על-יסודי
מפגש 1 - הקבוצה ואני
יצירת אמון ומרחב בטוח בקבוצה לשיתוף והשתתפות
- הכרות מעמיקה בקבוצה בעזרת הספר "פילים לא מתקבלים"
- אבחון מצב המשתתפים אל מול המדיה: כמה שעות ביום במסך וברשתות? מה הרגלי הצפיה?
- תרגיל ושיח: איומים והזדמנויות בעולם הניו מדיה: זריעת הבנת הצורך במודעות והתמודדות
- בניית חוזה קבוצתי ותיאום ציפיות
- שאלון עצמי: מי אני? זהות עצמית, הכרות עם עצמי- בציור ויצירה
מפגש 2 - לפגוש את עצמי
הכנת הקרקע לתהליך שינוי על ידי מיקוד פנימי והכתבת קול חיובי בקבוצה
- הכרות מעמיקה2#: תרגיל "שעון פגישות" בגרסת האייפון (שאלות שיח מותאמות גיל)
- זיהוי כוחות בעצמי- במשחק וכתיבה
- שיח חוזקות – הרחבת הכוחות: בעזרת כרטיסי רגשות
- מה מניע אותי?
- כתיבה/ ציור חזון אישי- הסטורי שלי
- השפעות שליליות וחיוביות לעולם המסכים: מה זה עושה לי, לנו?
מפגש 3 - החברה ואני
הצפת הנושא, אבחון המשתתפים, יצירת שיח מנרמל על תפיסות חברתיות ומעמדות בחברה
- מקומי בחברה – משחקים לשיקוף ושיח על מעמדות, תחרות, לחץ חברתי
- ציפיות שלי מהחברה ושל החברה ממני
- קהילה פיזית וקהילה וירטואלית: הבנת המושגים, הבנת ההבדלים, לאילו קהילות וירטואליות אני שייך?
- מה נעשה מאחורי המקלדת שלא נעשה פנים אל פנים?
- מה קורה לי כש... הצגה ושיח על סימולציות של סיטואציות חברתיות מחוץ ובתוך המדיה
מפגש 4 - עולם מקביל
הבנת הפסיכולוגיה מאחורי הרשתות החברתיות: המניפולציות והאלגוריתם
- איך זה עובד?
- מאפיין "תיבת התהודה": משחקים להבנת המושגים
- האלגוריתם – "האח הגדול"
- למה זה כל כך ממכר? בין סקרנות למציצנות.
- עד כמה החיים במדיה שונים מהמציאות, אם בכלל?
- כללים לצפיה ביקורתית: התנסות בצפיה וניתוח קבוצתי
מפגש 5 - גבולות ואני
שיח קבוצתי מעמיק על מוגנות
- סוגי גבולות – פנימי וחיצוני
- חוקי הג'ונגל – כללים ונורמות חברתיות כתובות ולא כתובות, גלויות וסמויות - ברשתות: באמצעות משחק וסיפור
- פריצת גבולות ותוצאות: הצגת דילמות עם סיום שונה
- תרגילי הצבת גבול, שיח ועיבוד
מפגש 6 - גיבורי מקלדת
שיח על בריונות ברשת, טוקבקים פוגעניים, מוגנות ומה ניתן לעשות
- למה נכתוב טוקבק שבחיים לא נאמר מול הפנים?
- דפוסים ותגובות אוטומטיות – תרגיל לזיהוי, שיח עיבוד
- שומרי סף ברשת: הבנת התפקיד, סימולציות
- הכרות עם קווי הסיוע – מוקד 105 וכן שרותים נוספים בקהילה
- הכנת "קמפיין" לכיתה/בי"ס נגד בריונות רשת
מפגש 7 - מציאות מדומה
שיח על האמת והשקר שבפילטרים ובחיי הרשת
- משפיעני רשת – הבנת התופעה
- קריאת טקסטים על הפער בין הרשת למציאות
- משחק זיהוי דמויות עם ובלי פילטר
- קנאה חיובית וקנאה שלילית – הקניית גישה בריאה למציאות המדומה
- איך מזהים אמת ברשת? למידת כללים מעשיים.
מפגש 8 - מאחורי המסך
הבנה מעמיקה יותר על עולם המדיה בכלל והמדיה החברתית בפרט – ידע הוא כח! ולמידת מיומנויות תקשורת מותאמות
- איך מייצרים תוכן? צייד הסיפורים והרגעים
- האם התוכן ברשת הוא "בחינם"? מי הלקוח, מי המוכר ומה המוצר?
- מערכות יחסים משני צידי המסך
- תקשורת דיגיטלית או אנושית – למידת מיומנויות תקשורת: בשיחה ובכתיבה, שיח באימוג'ים בלבד וב"שפת הדיגיטל".
- תרגילים מתחום הפוטותרפיה: יצירת ויזואל לביטוי עצמי
מפגש 9 - לחץ ה FOMO
לומדים ומתנסים בכך שיש חיים גם בלי המסך.
- חרדת ההחמצה: FOMO - Fear of Missing Out
- להשאיר את הנייד בצד: לאמץ דרך חיים בריאה לצד הנייד / המסך
- צמצום התלות בנייד (שעון יד, יומן פיזי, שעון מעורר ישן)
- אימוץ הרגלים: לא ישנים עם הניד ביד, אפליקציית הגבלת זמן צריכה, לא צופים לפני השינה, הגדרת זמן מראש.
מפגש 10 - לכתוב את הסטורי שלי - סיכום התהליך ופרידה
הטמעת תובנות, חווית פרידה מיטבית: חיזוק הזהות העצמית, גיבוש ראיית עתיד, למידה כיצד לנצל את הרשתות (אינסטגרם בעיקר) לביטוי עצמי
- איך הייתי רוצה שיתפסו אותי, שיכירו אותי, איזו דמות אני ברשתות?
- האם המקום שלי בחברה שונה בין מעגלים חברתיים שונים? כמו כיתה, תנועת נוער, משפחה? אילו "דמויות" יש בי? איזו דמו הייתי רוצה להיות ובאיזה מקום חברתי?
- ראיית הטוב בעצמי: יכולת לקבל את עצמי, לסלוח לעצמי ולהבין שהחיים לצד המסך הם התמודדות מתמשכת
- רטרוספקטיבה על החזון האישי שנכתב במפגש 2, כתיבה מחדש
- רפלקציה על התהליך וחזרה על תכנים מרכזיים
- איסוף כוחות וחוזקות בעצמי ובקבוצה
- תרגיל פרידה: תודה, בבקשה, סליחה
- משוב
סילבוס התכנית
תכנית יסודי
תכנית על-יסודי
מפגש 1 - הקבוצה ואני
יצירת אמון ומרחב בטוח בקבוצה לשיתוף והשתתפות
- הכרות מעמיקה בקבוצה
- אבחון מצב המשתתפים אל מול המדיה: כמה שעות ביום במסך וברשתות?
- תרגיל ושיח: איומים והזדמנויות בעולם הניו מדיה: זריעת הבנת הצורך בתהליך
- בניית חוזה קבוצתי ותיאום ציפיות
- שאלון עצמי: מי אני? זהות עצמית, האם יש לי זהות שונה ברשתות השונות?
מפגש 2 - לפגוש את עצמי
הכנת הקרקע לתהליך שינוי על ידי מיקוד פנימי והכתבת קול חיובי בקבוצה
- הכרות מעמיקה 2: תרגיל "שעון פגישות" בגרסת האייפון (שאלות שיח מותאמות גיל)
- זיהוי כוחות בעצמי
- שיח חוזקות – הרחבת הכוחות
- מה מניע אותי?
- רקע על תפיסת האימון והרציונל בכתיבת חזון אישי, כתיבת חזון אישי - הסטורי שלי
- השפעות שליליות וחיוביות לעולם הרשתות
מפגש 3 - החברה ואני
הצפת הנושא, אבחון המשתתפים, יצירת שיח מנרמל על תפיסות חברתיות ומעמדות בחברה
- מקומי בחברה – מעמדות, תחרות, לחץ
- ציפיות שלי מהחברה ושל החברה ממני
- "החברה המושלמת" – תרגיל בכתיבה יוצרת
- קהילה פיזית וקהילה וירטואלית, לאילו קהילות וירטואליות אני שייך?
- שיח בנושא הצורך בלייקים ואישור - למה בכל לשתף ברשתות?
מפגש 4 - עולם מקביל
הבנת הפסיכולוגיה מאחורי הרשתות החברתיות: המניפולציות והאלגוריתם
- איך זה עובד?
- מאפיין "תיבת התהודה"
- האלגוריתם – "האח הגדול" – מה המניע מאחורי זה?
- למה זה כל כך ממכר? בין סקרנות למציצנות
- עד כמה החיים ברשת שונים מהמציאות, אם בכלל.?
מפגש 5 - גבולות ואני
שיח קבוצתי מעמיק על מוגנות
- סוגי גבולות – פנימי וחיצוני: דגש על גבולות פנימיים - שליטה עצמית ואחריות על התוכן שאני צורך, זמן המסך שלי והתוכן שאני מעביר ומייצר.
- חוקי הג'ונגל – כללים ונורמות חברתיות כתובות ולא כתובות, גלויות וסמויות ברשתות
- פריצת גבולות ותוצאות
- תרגילי הצבת גבול, שיח ועיבוד
מפגש 6 - גיבורי מקלדת
שיח על בריונות ברשת, טוקבקים פוגעניים, מוגנות ומה ניתן לעשות
- למה נכתוב טוקבק שבחיים לא נאמר מול הפנים?
- דפוסים ותגובות אוטומטיות – תרגיל לזיהוי, שיח עיבוד
- שומרי סף ברשת: הבנת התפקיד, סימולציות
- שיתוף בסיפורי אובדנות ואסונות בעקבות בריונות ברשת: הכרות עם קווי הסיוע – מוקד 105 וכן שרותים נוספים בקהילה
7 - מציאות מדומה
שיח על האמת והשקר שבפילטרים ובחיי הרשת
- משפיעני רשת – הבנת התופעה
- קריאת טקסטים על הפער בין הרשת למציאות
- קנאה חיובית וקנאה שלילית – הקניית גישה בריאה למציאות המדומה
- איך מזהים אמת ברשת? למידת כללים מעשיים
מפגש 8 - מאחורי המסך
- איך מייצרים תוכן? צייד הסיפורים והרגעים
- האם התוכן ברשת הוא "בחינם"? מי הלקוח, מי המוכר ומה המוצר?
- מערכות יחסים משני צידי המסך: תקשורת דיגיטלית או אנושית – למידת מיומנויות תקשורת
- התנסות ביצירת תוכן לרשתות
- תרגילים מתחום הפוטותרפיה: יצירת ויזואל לביטוי עצמי, התנסות מעשית בהעלאת סטורי שעונה לערכים שלי ולצרכים שלי
מפגש 9 - לחץ ה FOMO
לומדים ומתנסים בכך שיש חיים גם בלי המסך.
- חרדת ההחמצה: FOMO - Fear of Missing Out
- להשאיר את הנייד בצד: לאמץ דרך חיים בריאה לצד הנייד
- צמצום התלות בנייד (שעון יד, יומן פיזי, שעון מעורר ישן)
- אימוץ הרגלים: לא ישנים עם הניד ביד, אפליקציית הגבלת זמן צריכה ועוד.
מפגש 10 - לכתוב את הסטורי שלי: סיכום התהליך ופרידה
הטמעת תובנות, חווית פרידה מיטבית
- חיזוק הזהות העצמית, גיבוש ראיית עתיד, למידה כיצד לנצל את הרשתות (אינסטגרם בעיקר) לביטוי עצמי
- איך הייתי רוצה שיתפסו אותי, שיכירו אותי, איזו דמות אני ברשתות?
- רטרוספקטיבה על החזון האישי שנכתב במפגש 2, כתיבה מחדש
- ֿראיית הטוב בעצמי
- רפלקציה על התהליך וחזרה על תכנים מרכזיים
- איסוף כוחות וחוזקות בעצמי ובקבוצה
- תרגיל פרידה: תודה, בבקשה, סליחה
- משוב
סילבוס התכנית