שומרי סף במרחב החברתי

מס׳ בגפן:
31359

הכשרת קבוצת השווים להיות הראשונים לזהות נורות אזהרה ומצוקה בסביבתם. באמצעות לימוד מסרים של אחריות, אכפתיות וערבות הדדית, אבחנה בין "הלשנה" לבין מצבים בהם מתבקשת פניה למבוגר משמעותי, ניתן להפחית באופן ניכר מצבי סיכון בקרב ילדים ונוער. התוכנית עוסקת בכל רבדי הסיכון בהתאמה לגיל: אלכוהול, עישון, פגיעות ברשת ובכלל.

למידע נוסף על התכנית ניתן ליצור איתנו קשר:

יצירת קשר
סילבוס יסודי
סילבוס על-יסודי
סילבוס התכנית

מפגש 1 - פתיחה

בניית השייכות לקבוצה, פיתוח אמון במנחה, יצירת סקרנות ומוטיבציה להשתתפות פעילה.

  • הכרות מעמיקה בקבוצה: משחקי הכרות קלילים
  • חשיפה לתכני הסדנה וחוזה קבוצתי באמצעות הסיפור: " דובים לא מפחדים משום  דבר" מאת אליזבת דייל
  • תרגיל עמדות: מצבי הסיכון השונים
  • הבחנה בין הלשנה לסיוע
  • כוחות שיש בי, כוחות בקבוצה: רתימה להשתתפות בתהליך הסדנה

       

מפגש 2 -חלק א': זהות ובטחון

הכרות עם הערכים שלי, ברור הזהות שלי, כבסיס לסיוע לאחר ומתן השראה

  • הכנת תעודת  זהות – מי אני?
  • חלון ראווה המבוסס על חלון ג'-הארי: חלקים גלויים וסמויים בי
  • חוזקות וכוחות שלי – העמקה והרחבה
  • מה חשוב  לי? משחקים לשיקוף ערכים
  • שיח  סיפורי הצלחה על עזרה לאדם במצוקה (מתוך ומחוץ לקבוצה)

     

חלק ב': החברה ואני

הבנת הכח שיש לחברה בהשפעות שליליות וחיוביות על הפרט

  • ‍שיח על  "הסביבה החברתית המושלמת" באמצעות הסיפור "חברים בכל מיני צבעים" מאת חנה גולדברג
  • לחץ חברתי: הבנת המושג
  • לחץ חברתי חיובי ושלילי
  • "חוקי הג'ונגל" – הבנת הנורמות החברתיות ושיח על יצירת נורמות וכללים  כתובים ושאינם כתובים בחברה שאנו רוצים לחיות בה: שיח ומשחק עם חיות משחק

       

מפגש 3 - נורות אדומות

פיתוח אמפתיה למצוקת האחר, זיהוי אותות מצוקה, מתן כלים לתגובה יעילה

  • סוגי מצבי סיכון: סקירה ולמידה
  • מה  רואים? זיהוי סימנים מקדימים: פיזי, התנהגותי, רגשי
  • האם כל מצוקה נראית לעין? איך מקשיבים בעזרת הלב?
  • כיצד ניגשים? מה אומרים? הקניית בטחון ואומץ לעשות את הצעד
  • שיח על  סודות באמצעות הספר "יש לי סוד" מאת יעל פדר
  • איך  עוזרים לחבר? הצגת מצבים ותירגול משפטי פניה
  • גיבוש כללים  חברתיים לפניה לחבר

       

מפגש 4 - יד מושטת

פיתוח הבנת הצרכים והקניית מיומנויות התערבות, חיזוק האמונה שיש מה לעשות ואמון ביכולת שללי לסייע

  • חזרה על החומר ממפגש 4 מכיוון שמדובר בתוכן קשה
  • מה עובר על אדם במצוקה? הבנת התהליך הקוגניטיבי והרגשי
  • מה הצרכים של אדם במצוקה כללית ובאופן ספציפי בסוגי מצוקות שונות
  • אל מול הבדידות – נושיט יד ונקשיב
  • אל מול חוסר האונים – נחזיר שליטה
  • אל מול היאוש – נחזיר תקווה
  • משחקים חברתיים לתירגול

       

מפגש 5 - אוזן קשבת

פיתוח מיומנויות הקשבה כבסיס לשיח מסייע

  • בין שמיעה להקשבה, באמצעות הספר "הארנב הקשיב" מאת קורי דורפלד
  • כללי הקשבה פעילה: הכנת סימניה
  • הקשבה רב חושית: עם העיניים, האוזניים ובעיקר עם הלב
  • תרגול בשלשות: דובר, מאזין וצופה ניתוח, עיבוד, חילוץ תובנות
  • שפת גוף וסימנים נוספים ללא מילים
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 6 - לב אל לב

פיתוח מודעות לקבלת עזרה ועידוד דפוסים של פניה לעזרה בעת מצוקה, כבסיס ליכולת להעניק לאחר ללא שיפוטיות

  • שיתוף במשימה והחוויה מהשבוע שחלף
  • מתי אני זקוק לעזרה? באמצעות הספר "לקוף יש בעיה" מאת גוליה דונלדסון  ואקסל שפלר
  • מי יכול לעזור לי? מה יכול לעזור לי?
  • חסמים בקבלת עזרה
  • מהות הערבות ההדדית
  • תירגול: בקשת עזרה
  • לא  להתבייש – לבקש! תרגיל קבוצתי של בקשות: מעצמי, מחבר הקבוצה ומדמות חיצונית

       

מפגש 7 - שמור על העולם ילד

האחריות האישית ביצירת מרחב בטוח ומוגן ולא פוגעני

  • הבנת עולם המושגים: מרחב בטוח, מוגנות, אקלים חברתי
  • תרגילי השפעה חברתית
  • תרגיל קבוצתי: החברה המושלמת – תמונת חזון אוטופית: ניתוח וחילוץ תובנות והסכמות
  • הגדרת התנהגויות מקובלות ולא מקובלות וסנקציות חברתיות לאכיפה
  • שיח על העולם המקביל בסרטים וברשתות החברתיות

       

מפגש 8 - למה זה קורה לי?

הבנת ההשלכות של המצוקות השונות, מודעות לשיפוטיות, חיזוק התשוקה להושיט עזרה

  • "מעגל הקסמים" של מצבי סיכון
  • מגוון ההשלכות של המצוקה בהיבטי חיים שונים
  • תרגיל על אמון ושיפוטיות ואחריו שיח קבוצתי בנושא
  • כיצד מפחיתים שיפוטיות? כללים מעשיים
  • למה זה קורה לי? ולמה דווקא אני?
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 9 - עד כאן

פיתוח יכולת הצבת גבולות ושמירה עצמית

  • מתי אני  כבר לא יכול לעזור?
  • מה הם גבולות, מה הגבולות שלי?
  • כלים להצבת גבולות
  • הסכנות בחשיפה ממושכת למצבי מצוקה וסיפורים קשים
  • מודעות לצורך בשמירה עצמית באמצעות הספר " למלא את הדלי" מאת טום אאת  ומרי רקמיר
  • טכניקות להרחבת משאבי ההתמודדות האישיים: תרגול ומשחק
  • הכנה לקראת פרידה

       

מפגש 10 - סיכום ופרידה

סיכום התהליך ומיקוד בהצלחות ובהישגים, חוויית פרידה מיטבית

  • איסוף, משחק ושיח על תכנים מרכזיים שעלו לאורך הסדנה
  • תרגיל מסכם – זיהוי מצבי סיכון, התערבות ראשונית, פניה לסיוע, המשך ליווי: הכנת  כרטיסיות אישיות
  • סשן פרידה: תודה, בבקשה, סליחה

 

 

סילבוס יסודי
סילבוס על-יסודי
סילבוס התכנית

מפגש 1 - פתיחה

בניית השייכות לקבוצה, פיתוח אמון במנחה, יצירת  סקרנות ומוטיבציה להשתתפות פעילה

  • הכרות מעמיקה בקבוצה
  • חשיפה לתכני הסדנה וחוזה קבוצתי
  • תרגיל עמדות: מצבי הסיכון השונים
  • הבחנה בין הלשנה לסיוע
  • כוחות שיש בי, כוחות בקבוצה: רתימה להשתתפות בתהליך הסדנה

       

מפגש 2 -חלק א': זהות ובטחון

הכרות עם הערכים שלי, ברור הזהות שלי, כבסיס  לסיוע לאחר ומתן השראה

  • תעודת זהות – מי אני?
  • חלון ג'-הארי: חלקים גלויים וסמויים
  • חוזקות וכוחות שלי – העמקה והרחבה
  • מה חשוב לי? תרגילי ערכים
  • שיח סיפורי הצלחה על עזרה לאדם במצוקה (מתוך ומחוץ לקבוצה)

     

חלק ב': החברה ואני

הבנת הכח שיש לחברה בהשפעות שליליות וחיוביות  על הפרט

  • ‍תרגיל  כתיבה: הסביבה החברתית המושלמת
  • לחץ חברתי: הבנת המושג
  • לחץ חברתי חיובי ושלילי
  • "חוקי הג'ונגל" – הבנת הנורמות החברתיות ושיח על יצירת נורמות וכללים  כתובים ושאינם כתובים בחברה שאנו רוצים לחיות בה

       

מפגש 3 - נורות אדומות

פיתוח אמפתיה למצוקת האחר, זיהוי אותות מצוקה, מתן כלים לתגובה יעילה

  • סוגי מצבי סיכון: סקירה ולמידה
  • זיהוי סימנים מקדימים: פיזי, התנהגותי, רגש
  • כיצד ניגשים? מה אומרים? הקניית בטחון ואומץ לעשות את הצעד
  • הכרת מוקד 105 לדיווח על בריונות ברשת (וכן מענים נוספים במידה וקיימים בקהילה)
  • כללי "עשה ואל תעשה" – טיפים להתערבות מיטבית
  • סימולציות התערבות, עיבוד וניתוח

       

מפגש 4 - יד מושטת

פיתוח הבנת הצרכים והקניית מיומנויות התערבות, חיזוק האמונה שיש מה לעשות ואמון ביכולת שללי לסייע

  • חזרה על החומר ממפגש 4 מכיוון שמדובר בתוכן קשה
  • מה  עובר על אדם במצוקה? הבנת התהליך הקוגניטיבי והרגשי
  • מה  הצרכים של אדם במצוקה כללית ובאופן ספציפי בסוגי מצוקות שונות
  • אל מול הבדידות – נושיט יד ונקשיב
  • אל מול חוסר האונים – נחזיר שליטה
  • אל מול היאוש – נחזיר תקווה

       

מפגש 5 - אוזן קשבת

פיתוח מיומנויות הקשבה כבסיס לשיח מסייע

  • בין שמיעה להקשבה
  • כללי הקשבה פעילה
  • הקשבה רב חושית: עם העיניים, האוזניים ובעיקר עם הלב
  • תרגול בשלשות: דובר, מאזין וצופה
  • ניתוח, עיבוד, חילוץ תובנות
  • שפת גוף וסימנים נוספים ללא מילים
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 6 - לב אל לב

פיתוח מודעות לקבלת עזרה ועידוד דפוסים של פניה לעזרה בעת מצוקה, כבסיס ליכולת להעניק לאחר ללא שיפוטיות

  • שיתוף במשימה: למידת עמיתים
  • מתי אני זקוק לעזרה?
  • מי  יכול לעזור לי? מה יכול לעזור לי?
  • חסמים בקבלת עזרה
  • מהות הערבות ההדדית
  • תירגול: בקשת עזרה
  • לא  להתבייש – לבקש! תרגיל קבוצתי של בקשות: מעצמי, מחבר הקבוצה ומדמות חיצונית

       

מפגש 7 - שמור על העולם ילד

האחריות האישית ביצירת מרחב בטוח ומוגן ולא פוגעני

  • הבנת עולם המושגים: מרחב בטוח, מוגנות, אקלים חברתי
  • תרגילי השפעה חברתית
  • תרגיל קבוצתי: החברה המושלמת – תמונת חזון אוטופית: ניתוח וחילוץ תובנות והסכמות
  • הגדרת התנהגויות מקובלות ולא מקובלות וסנקציות חברתיות לאכיפה
  • שיח על העולם המקביל ברשתות החברתיות: בריונות ברשת (הזכרת מוקד 105)

       

מפגש 8 - למה זה קורה לי?

הבנת ההשלכות של המצוקות השונות, מודעות לשיפוטיות, חיזוק התשוקה להושיט עזרה

  • "מעגל הקסמים" של מצבי סיכון
  • מגוון ההשלכות של המצוקה בהיבטי חיים שונים
  • תרגיל על אמון ושיפוטיות ואחריו שיח קבוצתי בנושא
  • כיצד מפחיתים שיפוטיות? כללים מעשיים
  • למה זה קורה לי? ולמה דווקא אני?
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 9 - עד כאן

פיתוח יכולת הצבת גבולות ושמירה עצמית

  • מתי אני כבר לא יכול לעזור?
  • מה הם גבולות, מה הגבולות שלי?
  • כלים להצבת גבולות
  • הסכנות בחשיפה ממושכת למצבי מצוקה וסיפורים קשים
  • מודעות לצורך בשמירה עצמית: מאפייני שחיקה וכלים למניעת שחיקה
  • טכניקות להרחבת משאבי ההתמודדות האישיים
  • הכנה לקראת פרידה

       

מפגש 10 - סיכום ופרידה

סיכום התהליך ומיקוד בהצלחות ובהישגים, חוויית פרידה מיטבית

  • איסוף ושיח על תכנים מרכזיים שעלו לאורך הסדנה
  • תרגיל מסכם – זיהוי מצבי סיכון, התערבות ראשונית, פניה לסיוע, המשך ליווי
  • סשן פרידה: תודה, בבקשה, סליחה

 

 

 

תכנית יסודי

תכנית על-יסודי

מפגש 1 - פתיחה

בניית השייכות לקבוצה, פיתוח אמון במנחה, יצירת סקרנות ומוטיבציה להשתתפות פעילה.

  • הכרות מעמיקה בקבוצה: משחקי הכרות קלילים
  • חשיפה לתכני הסדנה וחוזה קבוצתי באמצעות הסיפור: " דובים לא מפחדים משום  דבר" מאת אליזבת דייל
  • תרגיל עמדות: מצבי הסיכון השונים
  • הבחנה בין הלשנה לסיוע
  • כוחות שיש בי, כוחות בקבוצה: רתימה להשתתפות בתהליך הסדנה

       

מפגש 2 -חלק א': זהות ובטחון

הכרות עם הערכים שלי, ברור הזהות שלי, כבסיס לסיוע לאחר ומתן השראה

  • הכנת תעודת  זהות – מי אני?
  • חלון ראווה המבוסס על חלון ג'-הארי: חלקים גלויים וסמויים בי
  • חוזקות וכוחות שלי – העמקה והרחבה
  • מה חשוב  לי? משחקים לשיקוף ערכים
  • שיח  סיפורי הצלחה על עזרה לאדם במצוקה (מתוך ומחוץ לקבוצה)

     

חלק ב': החברה ואני

הבנת הכח שיש לחברה בהשפעות שליליות וחיוביות על הפרט

  • ‍שיח על  "הסביבה החברתית המושלמת" באמצעות הסיפור "חברים בכל מיני צבעים" מאת חנה גולדברג
  • לחץ חברתי: הבנת המושג
  • לחץ חברתי חיובי ושלילי
  • "חוקי הג'ונגל" – הבנת הנורמות החברתיות ושיח על יצירת נורמות וכללים  כתובים ושאינם כתובים בחברה שאנו רוצים לחיות בה: שיח ומשחק עם חיות משחק

       

מפגש 3 - נורות אדומות

פיתוח אמפתיה למצוקת האחר, זיהוי אותות מצוקה, מתן כלים לתגובה יעילה

  • סוגי מצבי סיכון: סקירה ולמידה
  • מה  רואים? זיהוי סימנים מקדימים: פיזי, התנהגותי, רגשי
  • האם כל מצוקה נראית לעין? איך מקשיבים בעזרת הלב?
  • כיצד ניגשים? מה אומרים? הקניית בטחון ואומץ לעשות את הצעד
  • שיח על  סודות באמצעות הספר "יש לי סוד" מאת יעל פדר
  • איך  עוזרים לחבר? הצגת מצבים ותירגול משפטי פניה
  • גיבוש כללים  חברתיים לפניה לחבר

       

מפגש 4 - יד מושטת

פיתוח הבנת הצרכים והקניית מיומנויות התערבות, חיזוק האמונה שיש מה לעשות ואמון ביכולת שללי לסייע

  • חזרה על החומר ממפגש 4 מכיוון שמדובר בתוכן קשה
  • מה עובר על אדם במצוקה? הבנת התהליך הקוגניטיבי והרגשי
  • מה הצרכים של אדם במצוקה כללית ובאופן ספציפי בסוגי מצוקות שונות
  • אל מול הבדידות – נושיט יד ונקשיב
  • אל מול חוסר האונים – נחזיר שליטה
  • אל מול היאוש – נחזיר תקווה
  • משחקים חברתיים לתירגול

       

מפגש 5 - אוזן קשבת

פיתוח מיומנויות הקשבה כבסיס לשיח מסייע

  • בין שמיעה להקשבה, באמצעות הספר "הארנב הקשיב" מאת קורי דורפלד
  • כללי הקשבה פעילה: הכנת סימניה
  • הקשבה רב חושית: עם העיניים, האוזניים ובעיקר עם הלב
  • תרגול בשלשות: דובר, מאזין וצופה ניתוח, עיבוד, חילוץ תובנות
  • שפת גוף וסימנים נוספים ללא מילים
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 6 - לב אל לב

פיתוח מודעות לקבלת עזרה ועידוד דפוסים של פניה לעזרה בעת מצוקה, כבסיס ליכולת להעניק לאחר ללא שיפוטיות

  • שיתוף במשימה והחוויה מהשבוע שחלף
  • מתי אני זקוק לעזרה? באמצעות הספר "לקוף יש בעיה" מאת גוליה דונלדסון  ואקסל שפלר
  • מי יכול לעזור לי? מה יכול לעזור לי?
  • חסמים בקבלת עזרה
  • מהות הערבות ההדדית
  • תירגול: בקשת עזרה
  • לא  להתבייש – לבקש! תרגיל קבוצתי של בקשות: מעצמי, מחבר הקבוצה ומדמות חיצונית

       

מפגש 7 - שמור על העולם ילד

האחריות האישית ביצירת מרחב בטוח ומוגן ולא פוגעני

  • הבנת עולם המושגים: מרחב בטוח, מוגנות, אקלים חברתי
  • תרגילי השפעה חברתית
  • תרגיל קבוצתי: החברה המושלמת – תמונת חזון אוטופית: ניתוח וחילוץ תובנות והסכמות
  • הגדרת התנהגויות מקובלות ולא מקובלות וסנקציות חברתיות לאכיפה
  • שיח על העולם המקביל בסרטים וברשתות החברתיות

       

מפגש 8 - למה זה קורה לי?

הבנת ההשלכות של המצוקות השונות, מודעות לשיפוטיות, חיזוק התשוקה להושיט עזרה

  • "מעגל הקסמים" של מצבי סיכון
  • מגוון ההשלכות של המצוקה בהיבטי חיים שונים
  • תרגיל על אמון ושיפוטיות ואחריו שיח קבוצתי בנושא
  • כיצד מפחיתים שיפוטיות? כללים מעשיים
  • למה זה קורה לי? ולמה דווקא אני?
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 9 - עד כאן

פיתוח יכולת הצבת גבולות ושמירה עצמית

  • מתי אני  כבר לא יכול לעזור?
  • מה הם גבולות, מה הגבולות שלי?
  • כלים להצבת גבולות
  • הסכנות בחשיפה ממושכת למצבי מצוקה וסיפורים קשים
  • מודעות לצורך בשמירה עצמית באמצעות הספר " למלא את הדלי" מאת טום אאת  ומרי רקמיר
  • טכניקות להרחבת משאבי ההתמודדות האישיים: תרגול ומשחק
  • הכנה לקראת פרידה

       

מפגש 10 - סיכום ופרידה

סיכום התהליך ומיקוד בהצלחות ובהישגים, חוויית פרידה מיטבית

  • איסוף, משחק ושיח על תכנים מרכזיים שעלו לאורך הסדנה
  • תרגיל מסכם – זיהוי מצבי סיכון, התערבות ראשונית, פניה לסיוע, המשך ליווי: הכנת  כרטיסיות אישיות
  • סשן פרידה: תודה, בבקשה, סליחה

 

 

סילבוס התכנית

תכנית יסודי

תכנית על-יסודי

מפגש 1 - פתיחה

בניית השייכות לקבוצה, פיתוח אמון במנחה, יצירת  סקרנות ומוטיבציה להשתתפות פעילה

  • הכרות מעמיקה בקבוצה
  • חשיפה לתכני הסדנה וחוזה קבוצתי
  • תרגיל עמדות: מצבי הסיכון השונים
  • הבחנה בין הלשנה לסיוע
  • כוחות שיש בי, כוחות בקבוצה: רתימה להשתתפות בתהליך הסדנה

       

מפגש 2 -חלק א': זהות ובטחון

הכרות עם הערכים שלי, ברור הזהות שלי, כבסיס  לסיוע לאחר ומתן השראה

  • תעודת זהות – מי אני?
  • חלון ג'-הארי: חלקים גלויים וסמויים
  • חוזקות וכוחות שלי – העמקה והרחבה
  • מה חשוב לי? תרגילי ערכים
  • שיח סיפורי הצלחה על עזרה לאדם במצוקה (מתוך ומחוץ לקבוצה)

     

חלק ב': החברה ואני

הבנת הכח שיש לחברה בהשפעות שליליות וחיוביות  על הפרט

  • ‍תרגיל  כתיבה: הסביבה החברתית המושלמת
  • לחץ חברתי: הבנת המושג
  • לחץ חברתי חיובי ושלילי
  • "חוקי הג'ונגל" – הבנת הנורמות החברתיות ושיח על יצירת נורמות וכללים  כתובים ושאינם כתובים בחברה שאנו רוצים לחיות בה

       

מפגש 3 - נורות אדומות

פיתוח אמפתיה למצוקת האחר, זיהוי אותות מצוקה, מתן כלים לתגובה יעילה

  • סוגי מצבי סיכון: סקירה ולמידה
  • זיהוי סימנים מקדימים: פיזי, התנהגותי, רגש
  • כיצד ניגשים? מה אומרים? הקניית בטחון ואומץ לעשות את הצעד
  • הכרת מוקד 105 לדיווח על בריונות ברשת (וכן מענים נוספים במידה וקיימים בקהילה)
  • כללי "עשה ואל תעשה" – טיפים להתערבות מיטבית
  • סימולציות התערבות, עיבוד וניתוח

       

מפגש 4 - יד מושטת

פיתוח הבנת הצרכים והקניית מיומנויות התערבות, חיזוק האמונה שיש מה לעשות ואמון ביכולת שללי לסייע

  • חזרה על החומר ממפגש 4 מכיוון שמדובר בתוכן קשה
  • מה  עובר על אדם במצוקה? הבנת התהליך הקוגניטיבי והרגשי
  • מה  הצרכים של אדם במצוקה כללית ובאופן ספציפי בסוגי מצוקות שונות
  • אל מול הבדידות – נושיט יד ונקשיב
  • אל מול חוסר האונים – נחזיר שליטה
  • אל מול היאוש – נחזיר תקווה

       

מפגש 5 - אוזן קשבת

פיתוח מיומנויות הקשבה כבסיס לשיח מסייע

  • בין שמיעה להקשבה
  • כללי הקשבה פעילה
  • הקשבה רב חושית: עם העיניים, האוזניים ובעיקר עם הלב
  • תרגול בשלשות: דובר, מאזין וצופה
  • ניתוח, עיבוד, חילוץ תובנות
  • שפת גוף וסימנים נוספים ללא מילים
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 6 - לב אל לב

פיתוח מודעות לקבלת עזרה ועידוד דפוסים של פניה לעזרה בעת מצוקה, כבסיס ליכולת להעניק לאחר ללא שיפוטיות

  • שיתוף במשימה: למידת עמיתים
  • מתי אני זקוק לעזרה?
  • מי  יכול לעזור לי? מה יכול לעזור לי?
  • חסמים בקבלת עזרה
  • מהות הערבות ההדדית
  • תירגול: בקשת עזרה
  • לא  להתבייש – לבקש! תרגיל קבוצתי של בקשות: מעצמי, מחבר הקבוצה ומדמות חיצונית

       

מפגש 7 - שמור על העולם ילד

האחריות האישית ביצירת מרחב בטוח ומוגן ולא פוגעני

  • הבנת עולם המושגים: מרחב בטוח, מוגנות, אקלים חברתי
  • תרגילי השפעה חברתית
  • תרגיל קבוצתי: החברה המושלמת – תמונת חזון אוטופית: ניתוח וחילוץ תובנות והסכמות
  • הגדרת התנהגויות מקובלות ולא מקובלות וסנקציות חברתיות לאכיפה
  • שיח על העולם המקביל ברשתות החברתיות: בריונות ברשת (הזכרת מוקד 105)

       

מפגש 8 - למה זה קורה לי?

הבנת ההשלכות של המצוקות השונות, מודעות לשיפוטיות, חיזוק התשוקה להושיט עזרה

  • "מעגל הקסמים" של מצבי סיכון
  • מגוון ההשלכות של המצוקה בהיבטי חיים שונים
  • תרגיל על אמון ושיפוטיות ואחריו שיח קבוצתי בנושא
  • כיצד מפחיתים שיפוטיות? כללים מעשיים
  • למה זה קורה לי? ולמה דווקא אני?
  • משימה לשבוע הקרוב: לפתח שיחת התערבות ראשונית עם חבר שזיהיתם אצלו סימני מצוקה

       

מפגש 9 - עד כאן

פיתוח יכולת הצבת גבולות ושמירה עצמית

  • מתי אני כבר לא יכול לעזור?
  • מה הם גבולות, מה הגבולות שלי?
  • כלים להצבת גבולות
  • הסכנות בחשיפה ממושכת למצבי מצוקה וסיפורים קשים
  • מודעות לצורך בשמירה עצמית: מאפייני שחיקה וכלים למניעת שחיקה
  • טכניקות להרחבת משאבי ההתמודדות האישיים
  • הכנה לקראת פרידה

       

מפגש 10 - סיכום ופרידה

סיכום התהליך ומיקוד בהצלחות ובהישגים, חוויית פרידה מיטבית

  • איסוף ושיח על תכנים מרכזיים שעלו לאורך הסדנה
  • תרגיל מסכם – זיהוי מצבי סיכון, התערבות ראשונית, פניה לסיוע, המשך ליווי
  • סשן פרידה: תודה, בבקשה, סליחה

 

 

 

סילבוס התכנית